Skip to the content

Afvallen, moeilijk of toch niet?

Veel mensen willen graag een paar kilootjes kwijt, zeker nu de zomer eraan komt. Het probleem voor veel mensen is dat dit niet zo makkelijk gaat. Of toch wel?

De basisgedachte achter afvallen is eigenlijk vrij simpel: er moet meer uit dan er in gaat. Ja logisch, zul je denken, maar was het maar zo makkelijk! Veel mensen komen al aan van een glas water (zeggen ze) en dat lekkere diner komend weekend willen ze eigenlijk ook niet overslaan, want dat is zo ongezellig!

Nou, dan gaan we gewoon de komende maanden toch gewoon heel hard diëten en fitnessen en hardlopen en dan zijn we voor de zomer mooi weer een paar kilo lichter! Deze gedachte herken je misschien wel en waarschijnlijk weet je ook wel dat je goede voornemen na een paar keer steeds wat minder belangrijk wordt...

Tsja... wat nu?

Wij van PowerSports Brielle vinden dat je eigenlijk helemaal niet moet wíllen afvallen.

Pardon? Niet afvallen? Nee, want daar is namelijk helemaal niets leuks aan. En als je het niet leuk vindt, is het erg lastig om vol te houden. Geeft niks, zo zit de mens namelijk in mekaar. Je brein gaat allerlei excuses verzinnen, want het is van nature zo ingesteld dat het jouw leven zo makkelijk mogelijk moet maken (kun je niets aan doen, is een dingetje uit de oertijd).

Ja, dat is lekker dan! Wat moet je dan doen? Eigenlijk is het heel simpel: je moet zorgen dat je meer verbrandt dan dat je tot je neemt - en dat op een manier die je leuk vindt. Laten we de Amerikaanse Olympische zwemmer Michael Phelps eens als voorbeeld nemen: hij eet tijdens zijn trainingsperiodes minimaal 8000 calorieën* per dag. Dat is ongeveer 4x het aantal calorieën dat een normale man per dag nodig heeft! Vanwege zijn extreme trainingsschema heeft zijn lichaam deze hoeveelheid energie nodig om te kunnen functioneren.

Hoe kan het dat hij dit schema volhoudt? Zijn doelen zijn natuurlijk iets anders dan voor de meeste mensen, maar in de basis is het eigenlijk heel simpel: hij is gek op zwemmen! Er is waarschijnlijk niets liever dat hij doet dan heel hard zwemmen en daar de beste in zijn.

Nu zijn de meesten van ons geen topsporter zoals Michael Phelps, maar we kunnen hier wel iets uit leren: je moet iets vinden wat je te gek vindt om te doen. Het moet wel iets zijn waarbij je lichamelijk bezig bent, Netflix kijken telt niet (alhoewel wij daar ook gek op zijn).

Als je een sport die je leuk vindt combineert met een normaal eetpatroon, val je gegarandeerd af!

Gaat het afvallen dan ook heel snel? Nou, waarschijnlijk val je met het zoveelste crashdieet sneller af. Maar, in tegenstelling tot met een dieet, zullen de kilo's wel wegblijven. Gewoon, omdat je vaak doet wat je leuk vindt en dit over een langere termijn.

Het gaat er dus niet om dat je snel afvalt, maar dat je een verandering in je leven teweeg brengt. Gun jezelf minstens een jaar de tijd en kijk daarna wat het je heeft opgeleverd. Naast het gewichtsverlies, ben je waarschijnlijk fitter, zie je er beter uit (want gezonder) en is je lichaam meer ingesteld op bewegen. Bovendien heb je allerlei nieuwe mensen leren kennen die jouw sport net zo leuk vinden!

Hieronder volgen enkele tips die je kunt toepassen om de verandering in je leven te maken:

  1. Zoek een sport die je écht leuk vindt om te doen
    Kijk niet alleen naar de gebruikelijke fitness-klasjes, maar ga dansen, zwemmen, volleyballen, vechtsporten of desnoods met je partner door het bos rennen. Zolang je er maar plezier aan beleeft!

  2. Ga voor gezondheid op de lange termijn
    Vergeet snel afvallen. Wat je er in de loop der jaren bij hebt gekregen, ben je niet in een paar weken kwijt. Je wilt dat je lichaam op een verantwoorde en permanente manier verandert. Maak er een lange-termijnplan van. Zeg niet 'ik wil 10 kilo kwijt', maar zeg 'ik wil over een jaar zo fit zijn dat ik makkelijk en zonder te puffen de trap op kan lopen'.

  3. Kies voor jezelf want je verdient het
    Wij kennen het: je bent druk, druk, druk. Met de kinderen, je werk of het huishouden. Bullshit! Als je tijd hebt om die afspraak voor je werk in te plannen, kun je ook dat uurtje sporten inplannen. En voor de kinderen kun je ook een oppas regelen. Blok gewoon een vaste dag in je agenda. Dat is jouw moment waar niemand aan mag komen. Nogmaals, als je denkt dat dat echt niet mogelijk is, het is je brein dat excuses verzint (zie hierboven).

  4. Ga samen met iemand sporten
    Als je samen gaat, zul je minder snel overslaan. En het is nog gezellig ook!

  5. Schrijf alles op wat je eet
    Meten is weten en zonder kennis geen vooruitgang. Dit geldt zeker voor eten: ongemerkt eet je veel meer en ongezonder dan je denkt. Schrijf dus alles op! Dan zie je wat je eigenlijk per dag binnen krijgt. Het zal je verbazen.

Wil je weten wat PowerSports Brielle voor jou kan doen om je doelen te behalen? Heb je net dat extra steuntje in de rug nodig? Kom gerust eens langs tijdens een van onze crosstrainingen of kickbokslessen. Ook jij kunt de beste versie van jezelf worden!

 

*Feitje: calorieën en kilocalorieën worden in het geval van voeding door elkaar heen gebruikt. Als je op een verpakking 50 calorieën ziet staan, wordt eigenlijk 50 kilocalorieën bedoelt. 1 kilocalorie (oftewel 1000 calorieën) is de hoeveelheid energie die je nodig hebt om 1kg water met 1°C te verwarmen. Het is dus een eenheid van energie, geen ding wat in je eten zit ;-)

 

Vond je dit artikel leuk? Deel het met anderen!


Meer video's van Muay Thai, kickboksen en crossfit

PowerSports Brielle

Wil je meer weten? Neem gerust contact op via tel: 06-13502641.

Bekijk hier onze contact gegevens.

Gratis proefles!

Wil je kijken of een van onze trainingen iets voor je is? Neem dan een gratis proefles!

Leden

Leden van PowerSports Brielle kunnen inloggen in de beveiligde omgeving van FitManager.

PowerSports Brielle Blog

Fysiek en mentaal uitgedaagd worden in een fanatieke maar vriendelijke groep door een ervaren enthousiaste trainer.

JP

Word nu lid van PowerSports Brielle!

Ben je klaar om aan de slag te gaan? Meld je nu aan als lid!